Doživi povijest – osjeti prirodu

Plakat – Knin, grad na sedam rijeka

 

PROJEKT ”DOŽIVI POVIJEST – OSJETI PRIRODU”

 

ODGOJITELJICE: Marica Ivić, Hermina Gvozden Mandarić, Jagoda Štivinović, Kristina Perić, Gorana Bračić

  • Dimenzije građanskog odgoja i obrazovanja: Kulturološka
  • Područje unutar dimenzije: Razvoj osobnog i kulturnog identiteta

KOMPETENCIJE KOJE SU RAZVIJENE KROZ PROJEKT

  • Osnaženi i osobni kulturni identitet kao i pozitivne osobine ličnosti (tolerancija, poštivanje i uvažavanje različitosti)
  • Stečene komunikacijske spoznaje i socijalne vještine
  • Izgrađen, odgovoran i osviješten član zajednice koji se brine o sebi, drugom i o svojoj neposrednoj okolini
  • Pripadnost svom gradu i kraju u kojem žive ( Krčić, Marunuša i Tvrđava)

CILJ

  • Proširiti i obogatiti dječje iskustvo o Kninskom kraju, njegovim posebnostima, raznolikostima i znamenitostima te tako kod djece razvijati pozitivne emocije za njegovu kulturnu, sportsku i turističku vrijednost.

OČEKIVANI ISHODI UČENJA

  • Zna pojam prošlosti, sadašnjosti i budućnosti.
  • Zna ime slapa kojeg stvara rijeka Krčić.
  • Zna koliko rijeka ima Knin.
  • Zna da se uz rijeku Krku nalaze sportske sprave i šetnica.
  • Zna kako je Knin izgledao nekad, kako izgleda danas.
  • Zna kako se zove brdo na kojem se nalazi tvrđava.
  • Zna kako se zovu vrata koja spajaju Varoš i Tvrđavu.
  • Zna ime kralja koji je stolovao na Tvrđavi.
  • Zna važnost Zvonimirovih dana.

POTICAJ ZA PROJEKT

  • Partnerstvo s roditeljima u skupini ”Bubamare” ostavilo je pozitivan trag kod djece i odgojitelja. Osluškujući i prateći djecu i roditelje u novoj pedagoškoj godini dolazimo do pokazatelja kako je partnerstvo vrlo dobro prihvaćeno. Stoga smo odlučili da interes roditelja za zajedničko druženje i učenje sa svojom djecom ne zanemarimo već obogatimo novim učenjima i sadržajima. Kroz suradnju s odgojiteljicama iz odgojne skupine ”Leteći medvjedići” zaključujemo kako imamo zajedničke interese, ne samo odgojitelja već i djece, te odlučujemo zajednički raditi na ovom projektu na zadovoljstvo djece, roditelja i odgojitelja.

PLANIRANE AKTIVNOSTI

  • Prikupljanje fotografija i literarnih tekstova koji su vezani za Krčić, Marunušu i Tvrđavu
  • Moj zavičaj
  • Posjet knjižnici
  • Šetamo uz rijeku Krku
  • Kviz – Što sam naučio o rijekama Knina
  • Upoznavanje dječjih tradicionalnih igara ( ”Igre biranja”, ”Brojalice”, ”Pikaču i pala”, ”Puce”, ”Piljanje”)
  • Obilježavanje dana voda – izlet na Krčić (Topoljski buk)
  • Obilježavanje dana Planeta Zemlje na trgu (radionica: ”Volim čistu Krku”)
  • Izlet na Marunušu (edukativne i sportske igre za djecu i roditelje)
  • Izlet na Tvrđavu
  • Aktivno sudjelovanje na manifestaciji Zvonimirovi dani (dječji srednjovjekovni kutak: dječje streličarstvo, dječje mačevanje, likovne radionice,…)
  • Izrada plakata na temu Krčić, Marunuša i Tvrđava

SURADNJA S RODITELJIMA

  • Kutić za roditelje
  • Izlet na Krčić i Marunušu
  • Sakupljanje pedagoški neoblikovanog materijala
  • Svakodnevni susreti
  • Izrada potrebnih rekvizita (mačevi, štitovi, plaštevi,…)

SURADNJA S DRUŠTVENOM ZAJEDNICOM

  • Suradnja s Turističkom zajednicom grada Knina
  • Suradnja s Narodnom knjižnicom
  • Suradnja s Komunalnim poduzećem
  • Suradnja s KUD-om ”Kralj Zvonimir”
  • Suradnja s HUKnet.hr

TIJEK PROJEKTA

U šetnji ulicama grada dječak Teo je pokazao zgradu u kojoj stanuje. To je motiviralo ostalu djecu na razgovor gdje tko stanuje (kuća/stan, selo/grad). Praćenjem dječjih spoznaja i iskustava o mjestu stanovanja krenuli smo u istraživanje u kojem dijelu grada tko živi.

  • Miran: ”Rodno selo mog djeda je Krčić.”
  • Lana: ”Moj grad je Knin. Živim na selu Vrbnik.”
  • Noa: ”Ja živim u stanu u Kninu, a dida i baka na selu.”
  • Katja: ”Kad idem kući prolazim pokraj parka. Tamo je kip kralja Zvonimira.”

Pričajući o scenskom prikazu ”Legenda o Kninu” djeca su samoinicijativno počela izrađivati krune kralja Zvonimira i mačeve od kartona. Povezujući likove iz Legende o Kninu proširivali smo dječje iskustvo o Kninskom kraju, njegovoj raznolikosti i znamenitostima koje su važne za djecu.

  • Noa: ”Legenda je nešto davno, dogodilo se kad se nismo rodili.”
  • Vinko: ”Čuo sam tu riječ od prijatelja, oni su rekli: To legendo; Bravo legendo.”
  • Toni: ”Legenda znači da je on faca.”
  • Lovre: ”Legenda je izmišljena priča.”
  • Kristijan: ”Vile i zločesti zmajevi ne postoje, oni su samo u pričama.”

Kako se u legendi spominje rijeka Krka radili smo na proširenju dječje spoznaje kako se zove mjesto gdje izvire rijeka Krka.

  • Kristijan: ”Krka je puno lijepa i puno nam vrijedi za grad Knin”
  • Ivan: ”Slap Krčić je bijele boje. To je pjena od vode.”
  • Cvita: ”Knin ima sedam rijeka. Rijeka Krčić radi slap koji se zove Topoljski buk.”
  • Teo: ”Ja volim slapove i rijeke.”
  • Karlo: ”Na Krčiću mi je lijepo, trčao sam do slapa.”
  • Laura: ”Volim rijeku Krku. Tamo kraj rijeke je Marunuša gdje su sprave za vježbanje.”

Slijedeći dalje dječji interes poticali smo djecu koja su boravila i posjećivala Marunušu, te bila na izletu da nam opišu svoje doživljaje.

  • Laura: ”Na Marunuši je baš lijepo, možeš se igrati, vježbati i bacati kamenčiće u rijeku.”
  • Cvita: ”Meni se sviđalo kako smo vježbali.”
  • Ivan: ”Djeca su pobijedila roditelje zato što su pametnija.”
  • Lovre: ”Tata i mama od Kristijana su se borili. Navijao je za mamu. Meni se svidjelo sve.”
  • Jakov: ”Bilo mi je lijepo. Svidjelo mi se kako tata vježba.”
  • Lana: ”Najbolje je bilo kad smo se utrkivali, i moj se je tata utrkivao.”
  • Tina: ”Bilo mi je lijepo skakati u vrećama, i vježbati sa tetom Gabrijelom.”

Kako se iz svakog dijela Knina vidi Tvrđava, a sam spomenik kralja Zvonimira je na ulazu u Knin, slijedili smo dalje priču koja nas je odvela na tvrđavu gdje je nekad boravio kralj Zvonimir i kraljica Jelena Lipa.

  • Mario: ”Na tvrđavi je nekad stolovao kralj Zvonimir.”
  • Ivan: ”Kralj Zvonimir ima krunu, mač i štit. I ja ću biti kralj Zvonimir.”
  • Miran: ”Vidio sam vitezove kako se bore ljeti sa zmajem. Mama mi je kupila drveni štit na kojem je zmaj.”
  • Vinko: ”Mislim da sam bio na tvrđavi kao beba.”

I dalje smo pratili dječju spoznaju i iskustva i nastavili istraživanja i učenja o tvrđavi gdje je Kralj Zvonimir boravio.

  • Toni: ”Na tvrđavi je jako lijepo. Ja sam tu prvi put.”
  • Filipa: ”Na ulazu u tvrđavu je vrlo sklisko, kad hodaš gore dolje skližeš se.”
  • Ivan: ”Ovi prorezi na zidu tu su bili topovi.”
  • Miran:”Gledali smo kako se ljudi zabavljaju na starinski način.”

Aktivnim sudjelovanjem na manifestaciji Zvonimirovi dani naše planirane aktivnosti priveli smo kraju, a projekt je nastavio živjeti u svakodnevnim spontanim aktivnostima.

STVARANJE POTICAJNOG OKRUŽENJA

Djeca su tražila informacije o Krčiću, Marunuši i Tvrđavi, samostalno zaključivala i međusobno izmjenjivala svoja zapažanja i znanja. Odlazak u knjižnicu po još novih knjiga vezanih za ove znamenitosti postala je naša rutina, djeca su u knjižnici sama pronalazila knjige i fotografije na ovu temu. Uspoređivali smo fotografije Tvrđave nekad i sad, zajednički istraživali.

  • Lovre: ”Tvrđavu su gradili prije nego što se moja baba bila rodila.”
  • Ivan: ”Sad je puno lipše hodati po tvrđavi kad su je ovako uredili.”
  • Lana: ”Trebalo je tim ljudima puno vremena da naprave tu tvrđavu, jesi vidila koliko gore ima kamenja.”
  • Marko: ”Sad možeš doći kamionom i to sve dovest gore, a prije su oni to radili pješke.”

LITERATURA NA TEMU TVRĐAVE – SURADNJA S NARODNOM KNJIŽNICOM I TURISTIČKOM ZAJEDNICOM

  • U Narodnoj knjižnici smo gledali fotografije, razgledavali knjige i gledali video snimke o slapu Krčić i izvoru krke uz zanimljivo predavanje knjižničarke.

 

  • U suradnji s turističkom zajednicom realizirali smo izlet na Krčić i Tvrđavu uz edukativno izlaganje djelatnika.

KORIŠTENA LITERATURA

  • Knin na starim razglednicama – Ž. Škarica
  • Oko Krke – Š. Pilić
  • Pet hrvatskih kraljevskih gradova – A. N. T. Šutra
  • Knin – kninska tvrđava – M. Zelić
  • Monografija grada Knina – iz etnografske baštine kninskog područja
  • Kninski zbornik – više autora
  • Legenda o Kninu – N. Hržić

LIKOVNI RADOVI, PLAKATI I IZJAVE

Nakon svakodnevnih aktivnosti planirano i spontano nastajali su dječji radovi na temu Krčić, Marunuša i tvrđava.

  • Noa: ”Svidio mi se slap na izletu, a najljepše mi je bilo u kućici gdje smo mogli crtati.”
  • Lana: ”Slap jako brzo ide.”
  • Mario:”Sviđa mi se kad smo se igrali, crtali i kad smo išli svi zajedno do slapa.”
  • Marko:”Sviđa mi se slap, a i Krka jer se može loviti riba.”

 

  • Kontinuiranim praćenjem djece u skupinama pratili smo usvojene spoznaje s obzirom na zadaće.
  • Podaci su dobiveni na temelju provedenih anketa u studenome 2016. i svibnju 2017.
Poznavanje znamenitosti kninskog kraja Studeni 2016. Svibanj 2017.
Zna gdje izvire rijeka Krka 6 45
Zna kako se zove Kninski slap 10 47
Zna koliko Knin ima rijeka 5 48
Zna nabrojiti kninske rijeke 2 35
Zna kako se zovu stube koje od Veleučilišta vode do tvrđave 12 48
Zna kako se zovu vrata između Varoši i tvrđave 1 35
Zna koja je tvrđava po veličini u Europi 0 45
Zna koja je po veličini tvrđava u Hrvatskoj 1 47
Zna koliko dijelova ima tvrđava i nabrojiti ih 2 34
Zna tri znamenitosti na tvrđavi 8 42
Zna tko je poklonio crkveno zvono na tvrđavi 3 41
Zna koji je kralj stolovao na tvrđavi 15 48
Zna koji se lik nalazi iznad vrata tvrđave 9 43
Zna imena kraljevske obitelji kralja Zvonimira 1 34
Zna koja manifestacija u Kninu obilježava srednjovjekovnu tradiciju 10 48

 

OSTVARENI ISHODI U ODNOSU NA DJECU

  • Kroz razne fotografije prošlosti i sadašnjosti našeg kraja djeca su usvojila pojam prošlosti, sadašnjosti i budućnosti.
  • Kroz razne šetnje, izlete i edukativna predavanja i radionice djeca su se upoznala sa rijekama našeg grada i njihovim imenima.
  • Djeca su stekla znanja o tvrđavi – dijelove tvrđave, znamenitosti, tradicijske igre i važnosti Zvonimirovih dana.
  • Usvojene su komunikacijske vještine slušanja i razumijevanja priče, usvojen je ekspresni govor, verbalno i neverbalno izražavanje, konstruktivno rješavanje problema i sukoba.
  • Razvijena je socijalna interakcija djece kroz suradnju, dogovor, slušanje, raspravu, razvijena je i spoznaja o svom kraju kroz gospodarske, kulturološke i ekološke uvjete.

OSTVARENI ISHODI U ODNOSU NA OSTALE

  • Djeci smo skrenuli pozornost na kraj u kojem živimo, na njegove posebnosti, raznolikosti i znamenitosti. Istraživanje kroz fotografije, videozapise i šetnje je postala naša svakodnevnica, te smo kroz svakodnevne planirane i spontane aktivnosti bogatili našu spoznaju za grad u kojem živimo.
  • Timskim radom dijete – odgojitelj – roditelj kroz povjerenje, otvorenost, toleranciju stečene su kompetencije o strategiji aktivnog učenja i organiziranog rada na projektu, te smo tako unaprijedili i kvalitetu rada sa stručnim timom i širom društvenom zajednicom.
  • S roditeljima je stečena dobra i kvalitetna suradnja, roditelji su izravno bili uključeni u realizaciju projekta. Svojim aktivnim sudjelovanjem dali su veliki doprinos ostvarenju ovog projekta.

DJEČJI VRTIĆ “CVRČAK” KNIN
ODGOJNA SKUPINA
“MASLAČAK”